Wednesday, August 18, 2010

seriously boring. huhu. aku percaya sampai saat tiba ade program sure tak nyenyak tido. n takde masa nak boring2 lagi dah. tapi skg aku bosan sampai tak tau nak buat apa. nasib ada bw laptop and boleh online. so boleh la merapu update blog and blog walking. huhu. ni klo boss aku baca sure bertimbun teros job die bagi kat aku. haha! lantaklah. mmg dah buhsan amat. so dr pagi mengadap laptop aku nih and berpura2 busy. dan juga entertain called dr participants yg nak apply program. huhu.

hmm...tetiba teringat kat zaman2 masa jd part-time lecturer kat UiTM and lecturer kat Mahsa. mmg satu kenangan indah. honestly, jiwa pendidik mmg ada dlm diri. klo nak compare kepuasan kerja aku prefer mengajar lagi. kadang2 bila dah mengajar tu teringin la pulak nak keje cam ala2 admin duduk je kat meja. mengadap PC je kan. rupa2nya klo dah ngadap PC je boleh buhsan ek. haha. mengada je aku nih kan.

sebab dah buhsan gile, rase nak bercerita pengalaman mengajar kat UiTM dulu kan. aku and a few kwn2: aku, Kerol, and Ct ni group first PTFT. syukur sgt masa dpt. and the end group would be: Liza, Madi and Norly. group first iaitu aku, kerol and ct kena mengajar budak2 Foundation. budak2 freshie SPM. habis je presentation final year project dpt job, then dlm 2 weeks after dah start mengajar. means aku dah stat mengaja seblum convo lagi. hihi..:) ingat lagi masa first day aku masuk kelas kat UiTM dulu. aku kene handle group F, G, H klo tak silap. which each group ade almost 50 students. huhu. berdebar2 nih. yela dulu nak presentation dlm kelas dpn clasmet pon tgn dah sejuk beku nih, kaki dah gigil2 je. haha.! sengal kan? dah la class aku kene on monday slot pagi pulak tuh! 8.30 a.m start class. so masuk awal nih. 8.20 a.m dah ada tercongok dlm class. berdebar2 jantung nih nak tgu bebudak msuk first time nak berdepan ngn student la katakan. bila nak dekat 8.30a.m tu ade la a few students masuk. nak dekat kul 9a.m baru ade dekat 30 lebih. yg lain mebi sesat tak jumpa kelas. so aku pon great bebudak nih. say morning and bla..bla2...pagi tu aku mentioned just nak brief the subject only. so seblum brief aku mmg igt sgt ada sorang student nih panggil aku KAKAK! mmg sentap gak la.huhu. berani ko ye. mentang2 aku kecik n nampak muda2 gitu ko simply panggil kakak. haha. pastu aku pon inform tu all the students u must call me with proper named. call me Miss Nisa. ceh! Miss gitu. mmg rase janggal juga pada mulanya. tapi lama2 dah biasa. normal la first day class just briefed the subject n introduced diri sendiri n berkenalan ngan students. haha. aku pon ade jugak mintak biodata diorg.kunun2 sape yg submit biodata aku bg extra marks! hehe. klo tak sure tak ramai yg anta kat aku kan. hehe. Lucu. agaknya camni la dulu lecturer2 aku mengajar. suatu ugutan yg perlu bila nak suh budak bg commitment pada sesuatu benda. masuk 2nd day aku dah mula ok sket. then first week, 2nd week, sebulan, 2 bulan sampai la bulan ke-4 class pun dah nak abis. syllabus pon dah ujung n hampir habis. pastu buat class revision. revise all the past year question, bg budak familiarize with the exam que. sonok megajar diorng. then diorg exam aku pon marked paper diorng. Alhamdullillah bila result kuar most of them got A. bile student2 ni berjaya hati aku rase puas sgt. alhamdullillah lagi sekali most of them now dah selamat berjuang untuk diorg punya Degree pulak. and ada a few yg berada di oversea. lapang je dada tgk students aku berjaya. semuga u all berjaya dengan cemerlang di peringkat degree. capailah cita2 setinggi yg mungkin.

then habis je kontrak dgn UiTM lebih kurang end November camtu smbung pulak kat Mahsa kolej. pon mengajar juga. budak2 foundations gak. subject, sudah tentulah Mathematics. hehe.. kat Mahsa ni lain pulak pengalaman yg aku timba. personal opinion stlah mengajar di IPTA and IPTS kepuasan tu lebih memihak kepada IPTA. bukan nak berat sebelah atau pun apa. tapi itulh hakikatnya. kat Mahsa ni macam2 kerenah studnts. dgn attitude-nya, and minat belajar pun mcm ala kadar. most of them dependent sgt dgn lecturer. not so independent. mungkin itulah kelemahan yg aku nampak. tapi tak semestinya belaja kat kolej tak boleh berjaya.


No comments:

Popular Posts

JOURNEY OF ♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ahmad Darweesy

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Arissa Nur Dalily

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers