Tuesday, March 01, 2011

HYBRID Car...

Sekarang harga petrol mencanak2 naiknya...haih! aku sbg pengguna motokar sgt merasai kenaikan harga petrol apatah lagi gaji pon xnaik sama...lagi lah rasekan???idok begitu???hoho... Makanya...Kenaikan harga petrol/diesel tidak semestinyalah kita kena pakai Motosikal, basikal, ataupun kuda mahupun keldai sebagai alat tunggangan untuk ke kota, berdating mahupon ke tempat kerja...

Dalam segmen tahukah anda kali ini aku nak kupas pasal isu berkenaan ini...





Tahukah anda kereta hybrid mampu untuk mengurangkan kos penggunaan petrol kereta malah kereta ini mampu untuk mengurangkan risiko pencemaran udara??? Malah kereta ini juga mampu untuk menyahut cabaran dan saranan Kerajaan untuk menyokong kempen Go Green.yeah! kurangkan pencemaran.. sayangi dunia kita. Demi masa depan anak cucu kita!!! ececeehh Cik Nisa...;D




ocay! kembali kepada topik ok..jgn nak melalut byk sgt!




Apa kebendanya hybrid tu weh??


Hybrid merupakan satu teknologi enjin yang mana teknologi enjin hybrid ini adalah pilihan sumber bahan api bagi mengurangkan pergantungan kepada petrol dan diesel yang dimana kedua-dua bahan api fosil itu sentiasa terdedah kepada kenaikan harga.Teknologi enjin hybrid sudah dimajukan oleh beberapa gergasi automotif dunia dan terbukti berhasil melahirkan kenderaan mesra alam.

Teknologi hybrid ini didefinasikan sebagai penggunaan kenderaan yang menggunakan dua atau lebih penggunaan gabungan bahan api dan kuasa elektrik untuk menggerakkan motor kenderaan,sekaligus menjimatkan minyak.



Struktur enjin hybrid yang menggabungkan kuasa elektrik dan bahan api bertindak dalam pelbagai cara iaitu hybrid dalam bentuk selari yang mana bahan api disalurkan ke enjin tetapi pada masa yang sama dilengkapi bateri yang membekalkan kuasa kepada motor elektroniknya.



Gabungan kedua-dua enjin dan motor elektrik itu berfungsi menggerakkan transmisi enjin pada satu-satu masa,sekaligus bertindak balas menghasilkan kuasa kepada kenderaan itu.


Kaedah kedua ialah enjin bahan api tidak disalurkan terus untuk menggerakkan transmisi enjin tetapi penjana yang bertindak mengeluarkan caj elektrik kepada bateri atau kuasa motorelektrik menerusi sumber daripada bahan api itu.Antara komponen dalam kenderaan hybrid ialah enjin bahan api lebih kecil dan menggunakan teknologi termaju bagi mengurangkan kadar pelepasan asap,sekaligus tidak mencemarkan alam sekitar.



Komponen lain ialah motor elektrik sebagai penjana kuasa,bateri voltan bersaiz kompak yang menyimpan tenaga,manakala transmisi enjin sama dengan kereta konvesional lain.Berbanding enjin kereta konvesional.kadar pelepasan asap iaitu gas karbon monoksida kereta hybrid lebih 80% rendah.

Jika ditinjau situasi semasa,kereta kuasa elektrik terbukti tidak mencemarkan alam sekitar,sebaliknya hanya berupaya bergerak sejauh 80 hingga 161 km sebelum perlu dicaj semula selain kereta itu bergerak perlahan dan kesukaran mencari tempat untuk mencaj semula.


Kebanyakan kereta memerlukan enjin bersaiz besar untuk menghasilkan kuasa bagi menggerakkan kereta dengan pantas tetapi penggunaan enjin kecil boleh ditingkatkan dengan menggunakan komponen lebih ringan termasuk mengurangkan jumlah silinder dan memaksimumkan penggunaan enjin.

Keberkesanan enjin hybrid bukan saja meningkatkan penjimatan minyak dan berfungsi menyimpan tenaga yang disimpan didalam bateri yang enjin akan dihentikan sementara apabila kenderaan berhenti dilampu isyarat tetapi dibantu kuasa bateri biasa.Kereta hybrid tidak memerlukan kos penjagaan dan penyelenggaraan yang tinggi kerana motor dan bateri kereta itu tidak memerlukan penyelenggaraan dan boleh digunakan sepanjang hayat.


Kereta hybrid komersial pertama diatas jalan tempatan ialah Honda civic hybrid 1.3 liter yang telah diperkenalkan di Malaysia menerusia Honda Malaysia Sdn Bhd.SO...Jika anda berminat mengetahui lebih banyak tentang jenis kenderaan hybrid dipasaran tempatan kunjungilah showroom kereta kesukaan anda.


*****


ekceli skang ni di Malaysia peningkatan pengeluaran kereta Hybrid sudah mula berkembang macam apam klu kita campakkan serbok mauripan tu haa...Aku ade trbaca satu artikel Proton pon dalam usaha untuk mengeluarkan kereta menggunakan enjin Hybrid nih.. Baguslah kalau Proton ada inisiatif untuk menambah baik teknologi kereta mereka... As a Malaysian I always support u! cewah!







ini adalah model Proton Hybrid..{hasil dari Cik Gugel} its look too small lah pulak..


apa kata proton jadikannya 4 pintu..sure lagi superb!


"PETALING JAYA: Proton Holdings Bhd is looking to offer its first hybrid car at a competitive price of below RM100,000, Advisor Tun Dr Mahathir Mohamad said today.


Expected to be commercially launched next year, Proton is said to be
developing hybrid as well as electric engines with British company Frazer-Nash Research, South Korea's LG and its Britain-based subsidiary Lotus.


Dr Mahathir, who is former prime minister, said the development of hybrid cars was part of Proton''s initiative to move into green technology.

"We have now frozen the design and in the process of improving the performance of the car. We will make an announcement very soon," he told reporters after handing over Proton's 25th Anniversary edition cars to the first nine buyers here.



"The price of a hybrid car will be slightly higher than an ordinary car
because the batteries are so expensive. In the case of a well-known car maker, the hybrid car will be three times higher than ordinary cars.


"Our cars, I think will be below RM100,000," he said.

He said Proton would be putting its three hybrid cars to participate in a race in Britain on Nov 6.

Meanwhile, Proton Managing Director Datuk Syed Zainal Abidin Syed
Mohamed Tahir the company would set a test fleet of about 50 hybrid vehicles for use by the government before the launch of mass production.


He had earlier said that the company was producing the Exora hybrid version in Britain for testing and research.

A vehicle with hybrid technology means it has two sources of power -– petrol and electricity.

Today’s hybrids combine a petrol engine with one or more electric motors.

The fully-electric hybrid drivetrain consists of an engine that recharges lithium ion batteries, which, in turn, power an electric motor responsible for driving the car.

Honda Malaysia yesterday announced that customers could purchase its new Civic Hybrid at on-the-road price of RM108,980 in Peninsular
and RM109,980 in East Malaysia, which is RM21,000 less than the current Honda Civic.

Last week, UMW Toyota Motor cut the Toyota Prius on-the-road
price with insurance in Peninsular Malaysia to RM139,900 from RM175,000. The price in Sabah and Sarawak is about RM141,500 due to higher logistics costs.

This was in line with the government's decision to extend tax incentives
for hybrid vehicles until Dec 31, 2011. -- BERNAMA
"

HONDA





Honda INSIGHT

{abaikan pompuan yg menyibok kat tepi kete tu. aku pon menyampah!}


"KUALA LUMPUR: While petrol-electric hybrid cars of below 2.0 litres had
become much cheaper after the Budget 2011 incentives, Honda Malaysia has become
the first car maker to offer an affordable version costing less than RM100,000.


It was launched at the Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2010 at
the Putra World Trade Centre here yesterday.


Priced at RM98,000(affordable to own), the Insight promises a package that is highly fuel-efficient, stylish and fun to drive.


Although slightly smaller than Honda’s RM108,980 Civic Hybrid model, the Insight still gets a spacious and comfortable interior."


petikan dari The Star


aku mmg suke kot kete INSIGHT ni..sgt go green lah.. and the body shape also not bad. Aku dah penah tgk kete nih. compartment dlman yg modern n exclusive. kira klu hybrid car I would choose this! yess1 Exactly this! :)

TOYOTA


Toyota PRIUS

"The Toyota Prius will be priced at RM139,900 in the Peninsular Malaysia and RM141,500 in Sabah and Sarawak effective today. This is a drop of about RM35,000 in Peninsular Malaysia from the previous price of RM175,000."

.

.

.

.

Ni antara pilihan Hybrid Car yg ada kat Msia. My personal opinion n taste aku prefer HONDA INSIGHT... very insightful-lah!

**D.R.E.A.M.I.N.G**

No comments:

Popular Posts

JOURNEY OF ♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ahmad Darweesy

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Arissa Nur Dalily

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers